Friday, March 20, 2009

MEMORANDUM KESATUAN JURUBAHASA & PENTERJEMAH, KEMENTERIAN KEHAKIMAN MALAYSIA BARAT, TAHUN 2009 - PART 2











6 comments:

若藍 ~ chan lioklam said...

Walaupun elaun bahasa sudah naik, malangnya sudah lama Peperikasaan untuk Bahasa Berelaun tidak diadakan ....

Kesatuan Jurubahasa & Penterjemah said...

Terima kasih puan Chan... Kesatuan dalam usaha supaya peperiksaan ini diadakan semula...

mmg agak menyedihkan apabila satu peperiksaan mengambil masa selama 5 tahun untuk diselesaikan...

pihak Kesatuan pada 21/04/09 semasa Kunjungan Hormat ke Pejabat Ketua Pendaftar telah mengutarakan isu ini secara terperinci... janji barisan para pegawai baru yang berkhidmat di Pejabat Ketua Pendaftar adalah untuk mengambil serius perkara ini...

BAE said...

Memorandum ini sangat bagus dan mencerminkan segala yang terbuku di dalam isi hati seorang Jurubahasa. Saya baru terfikir nak mengusulkan beberapa cadangan namun banyak yang sudah tersenarai disini sayangnya masih belum menjadi realiti. Pemandu (R3) di pejabat saya gaji pokok beliau lebih kurang RM20 ringgit lebih rendah tapi oleh kerana mendapat elaun pakaian RM400 setiap tahun gaji beliau melebihi gaji Jurubahasa. Bila beliau bercuti kadang-kadang saya saya diarahkan bos membawa kereta pejabat tapi apabila saya bercuti adakah beliau boleh mampu masuk dalam mahkamah menterjemah? sudah tentu tidak. Atas logik apa gaji keseluruhan beliau lebih tinggi? Language mastery takes years of learning and practice but anyone above 16 can take a week lesson and drive a car.

BAE said...

Baru ini saya dengar pekeliling sudah keluar elaun pakaian (kasut, baju dan lain-lain) bagi Pemandu dan Pembantu Am Pejabat sudah naik kepada RM600. Pembantu Am Pejabat sudah lama menerima elaun motosikal RM120 sebulan walaupun beliau tidak mempunyai motosikal dan hanya mengguna kenderaan pejabat untuk mengepos surat. Terkini PAP akan dinaikkan pangkat dan gaji. Mereka ini yang gred dibawah daripada Jurubahasa (JB) sedang menerima gaji dan elaun yang jauh lebih banyak. JB tidak ada pun sebarang elaun. Bagi kebanyakan JB moral adalah pada peringkat paling rendah.

Anonymous said...

Salam,
U guys better be fully prepared for the annual general meeting coz there'll be lots of questions on how u guys manage the union. There are too many of the interpreters who are not happy with the present situation coz nothin was being updated on this blog since 2009 except too busy with work. What a lame excuse!! If u guys can't perform, don't accept the job. Shame on u guys. Never mind, we'll see each other next Saturday and again be fully prepared.

Anonymous said...

saya cadangkan supaya jurubahasa-jurubahasa seluruh malaysia tetapkan pakaian atau erti kata lain uniform yang seragam supa mudah untuk bezakan dengan staf-staf dibahagian lain di Mahkamah.