Friday, December 23, 2011

Kemusykilan SBPA

Berikut dikemukakan jawapan kepada persoalan yang dapat membantu dalam memilih opsyen SBPA :-

1. Kenaikan tahunan di bawah SBPA.

Bagi skim perkhidmatan dan gred 11 hingga 54 kenaikan gaji tahunan adalah menggunakan jadual gaji yang telah diperuntukkan di bawah SBPA. Kenaikan gaji tahunan ini adalah sepertimana yang diamalkan sekarang. Pergerakan gaji tahunan akan diberikan selepas LNPT pegawai / kakitangan disahkan oleh Panel Pembangunan Sumber Manusia (PPSM). Dalam SBPA, markah LNPT 75% ke atas adalah dianggap sebagai menepati sasaran (on target).

Bagi JUSA, Turus dan Premier, pergerakan gaji tahunan berdasarkan pencapaian SKT.


2. Pilihan 60 tahun .

Apabila memilih umur persaraan 60 tahun, dan sekiranya kemudian memilih untuk bersara awal, pencen tuan akan dibayar pada umur 55 tahun (bagi mereka yang dilantik pada atau selepas 12 April 1992) walaupun umur bersara paksa 60 tahun.

Sekiranya dilantik sebelum 12 April 1991, pencen akan dibayar pada umur 50 tahun bagi lelaki dan 45 tahun bagi wanita.

Gantian Cuti Rehat (GCR) dan ganjaran lain akan dibayar pada tarikh bersara.


3. Kelayakan STPM

Syarat lantikan ke jawatan Jurubahasa masih dikekalkan sama. Tiada pekeliling yang membatalkan dikeluarkan setakat ini. Maka pelarasan gaji menggunakan sijil STPM boleh dipohon kepada Pihak Berkuasa Melantik

Bagi pelarasan gaji menggunakan STPM, boleh kemukakan permohonan / rayuan kepada Pihak Berkuasa Melantik (PBT) iaitu Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA).


* Jawapan Tn HADISARDI BIN JOHARI, Ketua Penolong Pengarah (Seksyen Pembangunan Organisasi) Mahkamah Persekutuan Malaysia terhadap soalan yang dikemukakan oleh YDP. Diharap sekiranya terdapat sebarang pertanyaan lain bolehlah diemel kepada YDP.

No comments: