Saturday, February 11, 2012

Perjumpaan Bersama Jurubahasa-jurubahasa Mahkamah Selangor (1)

10 Februari 2012 - 12.00 tengah hari




Kesatuan amat berbesar hati dapat menghadiri Majlis ini. Ianya telah dihadiri oleh Jurubahasa-jurubahasa dari Mahkamah Shah Alam, Mahkamah Teluk Datuk, Mahkamah Kelang dan Mahkamah Kuala Selangor. Kesatuan diwakili oleh En Azmi Aman (YDP), En Awais Al Qarni Omar (Setiausaha Kehormat), En Muzaffarizzulatif bin Muazan (MJK) dan En Khairil Hamdi Hasbullah (AJK Gala Dinner).

Pada majlis tersebut YDP dan SUK telah diberi peluang untuk membentang aktiviti-aktiviti dan unjuran perjuangan Kesatuan serta perkara-perkara berbangkit dan penuh kontroversi iaitu SBPA.


Perkara pertama yang dibentang oleh YDP adalah penghargaan terhadap sambutan hangat hari Solidariti oleh Mahkamah Selangor. Ianya dikatakan sebagai satu kejayaan besar kerana secara tidak langsung dapat menunjukkan kesatuan ahli-ahli Kesatuan dalam usaha Kesatuan memperjuangkan nasib pekerja (Jurubahasa Mahkamah). YDP juga takjub dengan kreativiti Mahkamah Selangor dan Mahkamah Kelantan dalam menyambut hari tersebut. YDP berjanji tahun ini hari Solidariti akan disambut dengan lebih meriah dan akan sedikit berbeza dari tahun lepas. Bagaimanakah ianya akan berbeza hanya akan diketahui November 2012 nanti.



Selain itu YDP juga memberitahu beberapa perkara yang akan dijalankan pada tahun ini. Antaranya ialah:

A. Riadah:


1. Majlis Makan Malam Gala dan Jasamu dikenang (27/4/2012)


2. Paintball test-run.


3. Permohonan Konvensyen Jurubahasa (Seperti di PD dahulu).


4. Lawatan ke Mahkamah Ipoh dan Trasure Hunt D'Pangkor dan Hari Keluarga.


5. Buku Tahunan Jurubahasa (seperti majalah sekolah).






B. Kebajikan


1. SBPA.


2. Meningkat taraf perkhidmatan dari L17/ L4-1 ke L27/ L3-1.


3. Pohon menjadi mediator pertukaran "suka sama suka".


4. Meningkat elaun-elaun meliputi elaun baju Kot, elaun Mahkamah terbuka, elaun bahasa, elaun kritikal dsb.


5. Mengadakan kursus jangka pendek KPSL.


6. Mempertahan ahli-ahli dari sebarang bentuk penindasan.


Untuk itu YDP meminta semua Jurubahasa menjadi ahli Kesatuan bagi membolehkan Kesatuan terus memperjuangkan hak-hak pekerja (Jurubahasa).


YDP memetik kata Tony Fernandez berkenaan Kesatuan sekerja dari blognya. Menurutnya "anda hanya memerlukan kesatuan sekerja sekiranya pihak pengurusan tidak menjaga kepentingan pekerja". Ianya bermaksud kewujudan Kesatuan sekerja adalah untuk menjaga dan menjamin kepentingan pekerja dan secara tidak langsung menunjukkan kewujudan Kesatuan sekerja adalah kerana pekerja tidak berpuas hati dengan beberapa perkara yang melibatkan kepentingan mereka.



*Majlis Anjuran bersama Ahli MJK Kesatuan sessi 2011-2013 (Pn Rahimah bt Mohd), Wakil Jurubahasa Mahkamah Selangor (En Vijayan) dan Pemegang Amanah Kesatuan Jurubahasa (En Arumugam):- Tahniah dan terima kasih

No comments: