Sunday, February 12, 2012

Perjumpaan Bersama Jurubahasa-jurubahasa Mahkamah Selangor (2)

Perjumpaan bersama dengan Jurubahasa-jurabahasa Mahkamah Selangor diambil kesempatan penuh oleh YDP dan Setiusaha Kehormat untuk menerangkan beberapa perkara berkenaan kebobrokan SBPA.

Taklimat kebobrokan SBPA diberikan oleh Setiausaha Kehormat Kesatuan, En Awais AlQarni Omar. En Awais sebelum itu membentangkan beberapa tarikh yang menjadi jadual utama sejak mengambil alih Kesatuan pada Oktober 2012.

Menurutnya perjuangan yang lebih utama kini adalah penambah baikkan terhadap SBPA. Untuk itu En Awais telah menghadiri beberapa bengkel serta taklimat SBPA bersama CUEPACS. Tambahnya lagi ahli Kesatuan patut bangga kerana En Awais telah dipilih untuk menganggotai panel membincangkan SBPA dengan lebih mendalam pada 18 dan 19 Mac 2012 ini. Dengan ini Kesatuan dapat terlibat secara langsung dalam penambah baik SBPA.

En Awais sebelum itu memberikan faktor-faktor mengapa SBPA menjadi tentangan utama CUEPACS dan semua ahli gabungannya. Antara yang menjadi isu utama adalah exit policy dan kenaikan/pelarasan gaji serta penjumudan jawatan.

Pada bengkel yang lepas bersama CUEPACS, En Awais turut membentangkan kertas kerja berkenaan multi tasking. Dalam sessi tersebut En Awais telah memberikan contoh Jurubahasa-jurubahasa yang telibat dengan kerja-kerja selain dari tugasan asas jurubahasa iaitu scanning dan data entry untuk unit saman baru. Tugasan berkenaan sebenarnya di luar kepakaran sebenar jurubahasa iaitu menterjemah bahasa di Mahkamah terbuka.

Selain itu pada perjumpaan di Shah Alam En Awais memberikan beberapa cadangan awal CUEPACS terhadap penambah baikan SBPA. Antaranya mengambil kira kekananan, lulus PTK dan yang paling penting adalah cadangan terhadap pelarasan gaji. Terdapat beberapa cadangan dibuat terhadap pelarasan semula gaji dan apa yang diharapkan adalah yang terbaik untuk semua penjawat awam.

Majlis yang dipengerusikan oleh Pn Dijah diteruskan dengan taklimat penambah baikan kualiti hidup dengan sambung belajar. Taklimat diberikan oleh En Jeewananthan dari Nirwana College. En Jeewananthan dalam taklimatnya memberi tawaran yang menurutnya hanya untuk Jurubahasa Mahkamah. Kursus yang ditawarkan oleh Nirwana College ini adalah LLB. (Lond) External Programme.

Tahniah diucapkan kepada pihak penganjur yang berjaya menganjurkan majlis yang baik ini. Terima kasih juga patut diucapkan kepada Puan Pengarah Mahkamah Selangor yang telah memberikan kebenaran. Kesatuan percaya tanpa kebenaran Puan Pengarah dan tanpa usaha dan niat murni semua, penganjuran majlis ini tidak mungkin boleh berlangsung.



*Majlis Anjuran bersama Ahli MJK Kesatuan sessi 2011-2013 (Pn Rahimah bt Mohd), Wakil Jurubahasa Mahkamah Selangor (En Vijayan) dan Pemegang Amanah Kesatuan Jurubahasa (En Arumugam):- Tahniah dan terima kasih

2 comments:

Anonymous said...

bila nak tukar nama kesatuan

Kesatuan Jurubahasa & Penterjemah said...

Tolong bagi suggestion. Kesatuan akan tukar nama dalam masa terdekat... sesapa nak menyumbang nama dan idea leh terus email saya atau kesatuan. Nama dalam cadangan: Court's Interpretors National Union (COIN)